HjemmeTandplejen kerneværdier bliv endnu en gang afprøvet i praksis ved opstarten af det nyeste kommunale tandplejetilbud til voksne borgere, Socialtandplejen. Vores medarbejdere fik i mødet med denne nye patientgruppe på forsorgscenter Toften i Slagelse kommune brug for de fleste af vores kerneværdier (’core values’) for at yde den rette omsorgsfulde patientpleje.

Det tandplejefaglige team der bestod af tandplejer, Line, klinikassistent Mette og driftskoordinator Kirsten, kom efter dagens behandling på Toften tilbage på kontoret med både glæde over dagens succes og en ydmyghed over at have været med til at gøre en forskel for disse patienter. HjemmeTandplejen havde valgt at starte det behandlingen af denne nye patientgruppe op ved at sende dette profylaktiske team, som en ”blød” start til mødet med tandplejen.

Vi håber på, at teams med en tandplejer og klinikassistent i vores mobile tandklinik, Tandlægebussen, vil være en vigtig introduktion til og markør for det nye tilbud, som Folketinget har besluttet og finansieret. Teamet kan give patienterne et ”mildt” førstegangsmøde efter års manglende tandplejekontakt, og derved kan en undersøgelse og tandrensning blive til et positivt tilvænningsbesøg”, fortæller Tim H. Fog, Direktør for HjemmeTandplejen.

 

Forarbejdet og samarbejdet gjorde hele forskellen

Forud for HjemmeTandplejens første besøg på Toften er medarbejderne blevet informeret om ’socialtandpleje i praksis’. Ved et samlet medarbejdermøde / Øst blev de behandlingsmæssige forhold gennemgået af tidligere overtandlæge Børge Hede, fx behandlingsmuligheder og mulige tilgange til patientgruppen. Til mødet var gadesygeplejeske i Slagelse kommune, Nina indbudt, til at fortælle både om hendes arbejde og rolle ift. patientgruppen men også om, hvordan vi på bedst mulig måde kan møde patienterne og gøre det ’i øjenhøjde’ (uden at tale ned til borgerne). Nina har arbejdet 8 år som gadesygeplejeske i kommunen, så det var meget værdifuldt for alle medarbejderne at få et indblik i hendes vurderinger og erfaringer. Nina vil også være en fast støtte for patienterne i mødet med tandplejen i Slagelse Kommunes tilbud omsocialtandpleje.

Det, der var med til at gøre opstarten af socialtandpleje i Slagelse Kommune til en succes, var helt klart det forudgående, fælles planlægningsarbejde mellem Toften og HjemmeTandplejen, og ikke mindst samarbejdet med Nina og det øvrige personale på Toften – og den måde, de havde klargjort og forberedt patienterne til os”, fortæller tandplejer Line. Lines klinikassistent, Mette, følger op på Lines kommentar: ”Vi blev guidet rigtig godt undervejs af personalet ift. patientens ressourser, og personalet var til stede til at støtte og holde i hånd. Vi glæder os allerede til det næste besøg”, afslutter Mette.

Leder af Toften Karen-Marie fortalte Kirsten, at besøget af Tandlægebussen på gårdspladsen, vil få en stor fremtidig betydning for beboerne og at de glæder sig til samarbejdet med HjemmeTandplejen. Gadesygeplejeske Nina har efterfølgende i en mail fortalt om hendes meget positive oplevelse af den første Socialtandplejedag, og kunne i samme mail sende HjemmeTandplejen mange positive hilsener fra de borgere der havde besøgt bussen.

Vi glæder os i HjemmeTandplejen til at fortsætte og udbygge samarbejdet med Slagelse Kommune – og de øvrige kommuner, hvor vi i den kommende periode også skal starte socialtandpleje op.